PROJECTE #saltaamblesTIC

El projecte #saltaamblesTIC és una experiència pilot en l’ús de les tauletes digitals en el reforç escolar de Centre Obert. Es tracta d’una iniciativa duta a terme amb la col·laboració del CETEI (Centre de Tecnologies Ituarte de la Fundació Joan XXIII),  fonamentada amb l’aplicació de la metodologia d’investigació-acció.

Partint de la hipòtesis que “en la mesura que els infants utilitzen les tauletes digitals en les activitats de reforç extraescolar, es facilita el seu aprenentatge i es minora el temps d’equiparació als nivells de competències curriculars prèvies de l’etapa i cicle on estan inserits a l’escola”, es creen uns objectius concrets que es pretenen assolir amb el projecte:

• #saltaamblesTIC_1Millorar les competències digitals dels infants participants
  • Millorar les diferents competències bàsiques, especialment les de matemàtiques i lingüística
  • Millorar la motivació vers l’espai de reforç escolar
  • Afavorir nous rols i relacions entre el grup d’infants participants i també amb l’educadora
  • Afavorir la participació dels infants

#saltaamblesTIC_FORMACIÓAixí doncs, s’estructura un procés amb quatre etapes:

1. FASE D’EXPLORACIÓ on es detecten les necessitats de reforç escolar dels infants i les competències digitals de les educadores.
  2. FASE DE DISSENY de l’experiència i els instruments.
  3. FASE DE FAMILIARITZACIÓ i ús generalitzat de les tauletes.
  4. FASE D’AVALUACIÓ dels resultats.

El projecte va iniciar la seva fase d’exploració i formació durant el curs 2013-2014. Seguidament, el curs 2014-2015 es va implantar de forma satisfactòria amb el grup de petits del Centre Obert. Durant el curs 2015-2016 el projecte es troba a la seva tercera fase i, després de recollir els resultats de les primeres avaluacions de la prova pilot, s’han introduït les millores proposades tot ampliant-ne la pràctica al grup de mitjans. Al setembre de 2016 s’ha fet l’avaluació final dels resultats presentats a tot l’equip professional de l’entitat i, finalment, al gener de 2017 s’han presentat en un acte obert al públic per debatre sobre l’ús de les tauletes digitals en el treball diari amb infants que viuen situacions de vulnerabilitat. L’acte s’ha celebrat al Palau Macaya de Barcelona sota el títol “Incloem les TIC, incloem l’infant“.

En aquest vídeo podeu veure l’activitat del primer any d’implementació de les tauletes per fer reforç:

I en aquest àlbum fotogràfic un recull d’imatges de totes les fases del procés:

#SaltaamblesTIC

DOCUMENTACIÓ D’INTERÈS: