Projecte FAR

“Formació, Acompanyament i Relació per a dones del barri.”

Què és FAR?

El projecte FAR va néixer l’any 2011 fruit de la reflexió entorn de les necessitats i demandes d’un segment de població, els adults del barri de la Salut Alta i barris de l’entorn de la fundació, en especial les dones.

Treballem basant-nos en l’acollida com a valor principal, no només oferint un espai específic per a l’atenció personalitzada sinó prenent l’acollida com a actitud bàsica en totes les activitats que duem a terme, tant educadores com voluntàries.

FAR (Formació, Acompanyament i Relació) expressa en un mot les tres àrees en les que es divideix el projecte, però també els valors que ens mouen: la promoció de les persones, la proximitat i actitud acollidora en la manera de fer i l’afavoriment de l’intercanvi entre diferents persones, cultures, tradicions, religions i edats.

A qui va dirigit?

A totes aquelles dones del barri que, per diverses causes, es troben en situació de vulnerabilitat: desconeixement de la llengua i l’entorn, manca de feina, manca de xarxa familiar i/o social, situació jurídica irregular, dificultats econòmiques…

Com funciona el projecte?

L’objectiu general del projecte és afavorir l’adquisició d’unes competències socials bàsiques que permetin caminar cap a una major inclusió social de la població als barris de l’entorn de la Fundació.

Oferim cursos d’alfabetització en castellà, de llengua i cultura catalana i castellana a dones que busquen un espai de formació i de referència i relació amb altres dones.

Els objectius principals de la formació són:

• Adquirir unes eines lingüístiques bàsiques per al seu dia a dia.
  • Conèixer l’entorn (barri, ciutat, funcionament dels serveis bàsics, recursos de la zona, tradicions i costums…)
  • Relacionar-se amb dones de diferents cultures, països i religions.
  • Fomentar la participació en la societat de les dones d’origen estranger.

Les modalitats d’aprenentatge que oferim actualment són:

CURS DE CATALÀ INICIAL: oferim un curs anual per a un grup de dones no catalanoparlants. Aprenentatge bàsic de la llengua,  coneixement de l’entorn i de la cultura catalana.

CURSOS DE CASTELLÀ: oferim tres grups de castellà (bàsic, mitjà i conversa). Els cursos són anuals i en grups de 12 a 15 persones.

CURS D’ALFABETITZACIÓ EN CASTELLÀ: 2h setmanals per a dones que no han estat mai escolaritzades, ni aquí ni al seu país, en grups de màxim 8 alumnes.

A més a més, oferim quinzenalment un espai de creixement personal i habilitats socials per a totes les alumnes, on treballem aspectes relacionats amb el procés migratori, les diferències i similituds culturals i l’autonomia personal a través del joc, de dinàmiques, del teatre, tallers… d’una manera lúdica i participativa. De tant en tant també esmorzem juntes; podeu veure un petit “tast” del nostre receptari fent clic aquí.

Transversalment a totes les activitats fem acompanyament de casos amb totes les usuàries del projecte. Aquest es duu a terme mitjançant tutories individualitzades amb les dones i seguiment periòdic dels casos en coordinació amb Serveis socials i Càritas, així com contacte amb altres institucions i recursos.

L’horari de tots els cursos és: dilluns, dimecres i divendres de 10.00h a 11.45h. Les places estan obertes de setembre a abril.

L’equip el formen una coordinadora, 6 professores i dues referents per a l’espai de guarda infantil.

Espai per a infants de 0 a 3 anys

El projecte compta també amb un Espai de guarda infantil durant l’horari dels cursos, de manera que puguin assistir-hi dones que no tenen accés a la resta de recursos de Badalona perquè tenen fills de 0 a 3 anys a càrrec. Els infants juguen mentre les seves mares són a classe i adquireixen hàbits com a pas previ a l’escola.

Us podeu descarregar la fitxa tècnica del projecte aquí.

Contacte: far@fundaciolasalutalta.org