L’ENTREVISTA: SUSANA MELLADO

És important enfortir vincles amb les entitats i els joves.

Susana Mellado Carmona, 36 anys.
Va néixer i viu a Santa Coloma de Gramenet.
Diplomada en Turisme i, actualment, estudiant el segon curs del Grau en Dret.

A la Susana la conec des de fa un parell d’anys i la veritat és que, tot i la seva joventut, és una persona molt propera que dirigeix el Casal Cívic de La Salut Alta amb molt de seny.  Fa una molt bona feina comunitària i penso que és indispensable al barri!

Susana, com definiries què és un Casal Cívic?

Un Casal cívic és un espai obert a tothom. És un equipament públic obert a tot tipus de gent (gent gran, joves, infants..) on també tenen cabuda les entitats i associacions sense ànim de lucre. És un recurs adscrit a la Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària que pertany al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya.

Quina és la seva finalitat?

La finalitat és que en aquest espai vingui tot tipus de gent i es relacionin entre ells, trobant interessos comuns. Un espai on s’afavoreix la convivència de totes les persones i un lloc de creixement personal a través de tallers o activitats que oferim.

El de La Salut Alta quan es va fundar?

Aquest es va crear l’any 1993. Primer va començar com a Hotel d’entitats i  l’any 2010 va passar a ser Casal Cívic. Hi ha un altre edifici al Carrer Víctor Balaguer, que abans era el Casal Cívic.

Hotel d’entitats, Casal cívic… la diferència entre el que era fa uns anys i el que és ara està només en el nom? O hi ha més diferències?

Un Hotel d’entitats és un equipament on hi molts despatxos que es cedeixen a entitats o associacions sense ànim de lucre a preus simbòlics. Sobretot per a entitats que acaben de néixer i necessiten un espai  físic on establir-se i  fer la seu social. Actualment n’hi ha 12 a tota Catalunya.

En canvi, el Casal Cívic és un espai més col·laboratiu i les entitats que tenen el seu espai aquí, ofereixen algun tipus d’activitat i ja no paguen res.

Quin és el teu càrrec al Casal i en què consisteix la teva tasca diària?

Jo sóc la responsable del Casal i el que faig és vetllar perquè els objectius d’afavorir la convivència al barri es portin a terme. Porto tota la gestió amb les diferents associacions i m’encarrego de visitar entitats del barri, entre d’altres.

Quins són els serveis què oferiu?

Nosaltres programem activitats amb els recursos que disposa la Generalitat i segons les necessitats que hi ha al barri. Així doncs, es poden fer tallers, conferències i xerrades. Oferim també el Punt Òmnia que és un servei de noves tecnologies i que a través de les TIC també es fa inserció laboral. A més, tenim el recurs del Jugar i Llegir que s’adreça a infants de 4 a 12 anys. Es tracta d’un servei molt demanat al barri per tota la població que tenim. És un servei gratuït que es duu a terme amb dos grups dos dies a la setmana, acollint un total de 90 menors.

Quines són les principals demandes dels veïns?

Les principals demandes dels veïns són els cursos de llengua catalana, sobretot per a persones nouvingudes, que es tracta de classes de nivell inicial i impartit pel Consorci de Normalització Lingüística. També hi ha persones grans que demanen tallers de memòria, que els ofereix l’Ajuntament de Badalona, i molta gent demana per fer qualsevol tipus d’activitat física.  Aquests són els tallers o activitats que normalment tenim i que s’omplen perquè fins i tot hi ha llista d’espera! Ara bé, també hi ha molta gent que ve preguntant per cursos de llengua castellana i, com que nosaltres no en fem, els derivem a altres recursos on es poden adreçar.

Moltes persones vénen amb la prescripció social. Es tracta d’una prescripció del metge on no recepta medicaments sinó fer activitat física o altres tipus de teràpies. Els diuen on poden anar gràcies a una aplicació mòbil on estem registrats i, des del Centre d’Atenció Primària, poden veure si a prop seu tenen algun lloc on fer l’activitat que els pot anar bé. Nosaltres, per exemple, oferim també risoteràpia i ho recomanen molt!

Una persona pot adreçar-se a vosaltres i fer una proposta de xerrada o activitat? O com funciona l’elaboració del programa d’activitats?

Una persona pot venir i fer una proposta però ha d’estar feta sota el paraigües d’una associació o entitat sense ànim de lucre. Ha de ser una xerrada o una activitat que tingui un interès social, que transmeti uns valors i sense ànim de lucre. Ara bé, si un grup de persones, tot i que no siguin de cap entitat concreta, ens fan una proposta interessant, la valorem i mirem de donar-hi cabuda.

Pel programa d’activitats, primer es fixen les activitats que poden oferir les associacions i després si hi ha alguna mancança segons les necessitats al barri, en programem nosaltres des de la Generalitat, intentant no duplicar activitats o tallers que ofereixen la resta de recursos que hi ha al barri.

Com arribeu als veïns?

Per una banda, tenim la nostra pàgina web. Alhora, també fem difusió a través del nou programa de mà que tenim i que repartim pel barri (botigues, entitats, bústies…). I, darrerament, a través del Pla de Desenvolupament Comunitari del districte. També som presents al portal web  “Aquí sí. Actius i salut”, una app del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya on pots introduir les activitats que ofereixes. Però està clar que el que més funciona és el boca a boca i el programa de mà.

Les activitats que programem són trimestrals perquè així tots els veïns tenen oportunitat a poder accedir.

I com valoreu la resposta a aquesta difusió?

En general la resposta és molt bona. Tenim molta afluència de gent i fins i tot llista d’espera per a algunes activitats. En aquestes situacions, fem un sorteig per escollir als participants de les activitats. A més, les activitats que programem són trimestrals perquè així tots els veïns tenen oportunitat a poder accedir.

Com és la participació juvenil? Teniu activitats concretes per a ells?

Podem valorar que hi ha certa participació juvenil però no en excés. Tradicionalment ha estat un casal on són les persones grans les que han estat més presents i es continua produint una dinàmica similar. El que sí que funciona és el taller de hip hop, on tenim un grup de joves consolidat. Alhora, amb accions com deixar-vos els espais per dur a terme activitats vostres com el taller d’expressió corporal, també són altres maneres d’incorporar nous joves al Casal i donar a conèixer les nostres activitats.

El Casal participa a diferents xarxes i comissions del barri. En quin sentit creus que és una eina per al barri?

Nosaltres considerem que és molt important crear xarxa comunitària. Així doncs, cal saber on estan tots els agents socials i els recursos del barri per complementar-nos. Hi ha molts professionals que treballen àmbits diferents i el fet d’estar interrelacionats és indispensable. Personalment, participo a les comissions de cultura i convivència i va molt bé perquè coneixes a les altres entitats i saps què és el que estan fent. Hem de continuar en aquesta línia. Per mi, va molt bé per no duplicar activitats que s’estiguin duent a terme a altres recursos i per poder  transmetre les mancances que hi ha al barri.

Realment tens una visió privilegiada del barri des d’un centre d’activitats… Quina diries que és la realitat de La Salut actualment?

La realitat és que és un barri amb molta gent gran, gent desocupada que estan fent recerca de feina, molta gent jove, molt aïllament social… Molta diversitat cultural però que em fa l’efecte que cadascú va per la seva banda i llavors és una realitat cultural molt diversa. L’ideal seria oferir gran varietat d’activitats per intentar ajudar-los segons aquesta realitat que existeix.

M’agradaria que el Casal Cívic fos un lloc de pas però que tothom hi tingués cabuda.

Quin t’agradaria que fos el paper del Casal al barri de La Salut?

Doncs m’agradaria que fos un referent al barri, que tothom conegués el Casal i que totes les persones que viuen aquí en algun moment de la seva vida hi entressin a fer alguna cosa. Que tinguem una oferta tan variada que tothom trobés el seu espai. Un lloc de pas però que tothom hi tingui cabuda. Penso que és un barri molt ric per la diversitat de persones i de cultures!

I quins passos aneu fent en aquesta direcció?

De moment participant activament a les comissions ens permet fer una diagnosi del què passa al barri i llavors, segons això, poder oferir activitats diferents. També anem contactant amb les entitats per oferir els nostres espais.

Quina és la relació que teniu amb la resta d’entitats del barri?

Relació jo crec que bona i fluida. S’està elaborant un mapa d’entitats  i crec que serà un recurs molt bo per a tots! Al Punt Òmnia fem un taller de noves tecnologies i participen alguns avis del Casal de Gent Gran de Lloreda per exemple.

I amb la Fundació Salut Alta?

Amb vosaltres també cada cop col·laborem més, ja sigui cedint espais o fent alguns tallers!

Quin paper voldries que tinguéssim les entitats del barri en el Casal?

M’agradaria que les entitats agafessin un paper cada cop més fort, més actiu. Que fos un espai on us sentíssiu lliures de fer demandes i fer propostes. Podríeu col·laborar amb l’actitud, les ganes, aportant idees i oferint activitats que puguin trencar l’aïllament social entre veïns.

Algun repte per aquest curs per al Casal o per al barri?

Sí, el repte que jo m’he proposat, i que ja hi era l’any passat, seria enfortir els vincles amb les entitats del barri i que vinguin més joves al Casal que ja és un tema que estem treballant per consolidar. I pel barri… bé, crec que el que he dit s’extrapola al barri. Que totes les persones coneguessin a totes les entitats i fer una gran xarxa!

Entrevista feta per Lídia Solé.

Tags: , ,