L’ENTREVISTA: SALMA, ASLI I JORDI

Al Consell dels Infants parlem de coses que es podrien millorar o que voldríem que es milloressin.

SALMA, 10 anys. Nascuda a Badalona però d’origen Marroquí. Estudia a l’escola Alexandre Galí de Badalona, està fent 5è i participa al projecte de Centre Obert.

ASLI, 12 anys. Nascuda a Barcelona, d’origen Bolivià. Estudia també a l’escola Alexandre Galí de Badalona però està a 6è. A més dues tardes a la setmana participa al projecte d’ApreniJoc.

JORDI, Responsable del Consell dels Infants de l’Ajuntament de Badalona

Aquest cop l’entrevista serà molt diferent.  Acompanyaré a dues nenes que participen al Consell dels Infants de Badalona, en representació de la Fundació Salut Alta. Hi ha una trobada a l’Ajuntament i tinc la gran sort de passar una estona amb elles i compartir aquesta experiència nova per mi.  A part, coneixeré a altres infants que hi participen i al responsable que ho coordina!

Quan des de la Fundació us van informar als infants per poder participar al Consell, us vau oferir voluntàriament o va ser l’educadora qui us ho va proposar?

A: Les educadores ens ho van explicar i els companys van escriure en un paper qui volia cadascú. Qui va sortir més votat doncs va ser qui li va tocar representar a la Fundació.

S:  Nosaltres igual però vam escriure tots els noms a la pissarra i vam anar apuntant qui volia cada un i qui va sortir més votat, que vaig ser jo, doncs vaig ser l’escollida per venir.

Des de quan hi participeu?

Des de principi de curs més o menys. Potser va ser a l’octubre o novembre quan vam començar a venir.

I què implica?

Doncs venir a les trobades. I el que es parla després ho expliquem a la Fundació amb la carpeta que ens donen al Consell.

Qui participa al Consell dels Infants?

Hi ha molts nens d’altres escoles de Badalona. També hi ha gent de l’Ajuntament que ens ajuden. I a principi de curs, que vam estar al museu de Badalona, va venir l’Alcaldessa i alguns van poder parlar amb ella.

De quins temes parleu?

J: Cada any triem un tema per treballar. Per exemple, l’any passat vam triar el “bullying”, un altre any la “diversitat funcional de les persones” o l’anterior “persones en situació de pobresa”. Normalment són propostes fetes per ells que després decideixen quina treballar durant el curs.

S: Aquest curs estem parlant dels espais de joc.

I quins objectius us heu marcat per aquest curs?

S: Doncs cada escola farà una proposta de com els agradarien que fossin els espais de joc  per millorar-los.

Vosaltres quines propostes presenteu?

A:  Hem de portar dibuixos sobre com ens agradarien que fossin els parcs del barri però encara ho hem de treballar.

Creieu que és important el CIB per a la ciutat?

Sí, perquè aquí parlem de coses que es podrien millorar  o que voldríem que es milloressin.

Creieu que l’escola i el barri millorarà amb les vostres propostes?

S:  Jo crec que sí.

A:  Algunes sí i d’altres no.

Jordi, quina és la teva tasca al Consell?

M’encarrego de la dinamització i de la secretaria tècnica del Consell. La tasca primordial consisteix en  afavorir i acompanyar als nois i noies representants i als seus companys en els centres, en l’exercici del seu dret a participar, com a ciutadans i ciutadanes, en els temes que els són d’interès en relació a la vida de les persones de la seva ciutat i del món.

Això ho fem cooperant amb tots els mestres i educadors/es de cada centre educatiu que forma part del CIB. En aquest sentit, una de les tasques més importants és la d’afavorir  l’autoorganització dels mateixos nois i noies en el funcionament del Consell.

Des de l’Ajuntament com es reben  les propostes del Consell, és a dir, un cop són proposades pels infants, què feu?

El CIB és un òrgan municipal de participació com ho són els altres que existeixen, per tant les deliberacions que es fan i les propostes i accions que duu a terme, que són moltes, es comuniquen a la regidoria responsable del Consell i a l’alcaldia per tal que es tinguin en compte i, imprescindiblement, en donin una resposta.

Vetllar per a que això passi també és una tasca de la secretaria tècnica del Consell. Però el Consell no només fa propostes, també fa accions de sensibilització sobre els Drets dels Infants, participa en campanyes i en activitats de la ciutat com són les Festes de Maig, la Fira de Sant Jordi, etc. Es tracta que la mirada i la capacitat de decisió dels infants es tinguin cada dia més en compte, a cada un dels centres educatius i a la ciutat.

Algun repte o aspecte que t’agradaria millorar?

El de promoure encara més l’autoorganització dels nens i nenes representants i el seguir creixent en número de centres educatius de la ciutat vinculats al Consell. El CIB es va crear l’any 2004, en els seus primers anys va mantenir una participació entre 11 i 14 centres. Després va estar dos cursos sense funcionar i des del seu reinici en el 2013 fins ara està format per 30 centres amb 60 representants.

Estem força contents, però cal seguir creixent fins que hi participin tots els centres escolars, centres d’esplai i socioeducatius de la ciutat, tots els nois i noies tenen i han de poder exercir aquest dret. En aquest sentit seria important la creació del Consell dels nois i noies de Badalona, per a que hi hagués una continuïtat entre els 12 i els 16 anys.

Jordi, explica’ns alguna anècdota.

N’hi ha algunes , però quasi millor que les descobriu mirant el blog del CIB:  consellinfantsbadalona.cat

Noies, us agrada participar al CIB?

S: Sí, ens sentim bé!

Suposo que d’aquestes trobades que feu, us aneu fent amics. Quina és la relació que teniu amb la resta de companys del Consell?

A: Sí. A alguns els coneixem de l’escola on anem i d’altres els hem conegut aquí.

Heu pogut parlar amb l’Alcaldessa i expressar-li alguna preocupació?

Nosaltres encara no. Ha vingut a algunes trobades però només van parlar uns quants nens. A veure si a la propera tenim sort!

Entrevista feta per Lídia Solé

Tags: , , , ,